Blootgewooneen fotoexpositievan Juul Paalvast
Ook te bezoeken tijdens de Paasdagen. 1e en 2e PAASDAG, zondag 27 & maandag 28 maart gewoon open tussen 14: en 17: u.
FINISSAGE zondag 10 april MET veiling. Al het werk van Pieter Jonker wordt ter veiling aangeboden. Opbrengst komt in zijn geheel ten goede aan EXPO@IDFX.
Op zaterdag 25 maart 2016 opent EXPO@IDFX om 16:00 u haar expositie buiten de deur. IDFX is namelijk met ingang per direct vertrokken uit de Houtmarktpassage. Locatie voor deze ene gelegenheid is Speelhuislaan 171, 4815 CD Breda. Mooi gelegen aan de kopse kant van Electgron met een ruime uitstraling en fantastische plek om te exposeren. Veel licht vooral maakt deze locatie uniek. Nieuwsgiering? Zie dan ook: http://www.electronbreda.com/contact/contactgegevens-/
Officiele opening met een van onze huis-DJ's DJ Emile zoals hierboven al aangegeven, op zaterdag 26 maart om 16:00 u. Finissage op zondag 10 april met veiling van, in ieder geval, de werken van Pieter Jonker die de opbrengst schenkt aan IDFX.
De Kunstenaars:
Wieger Douma (Groningen) exposeert onder de titel ANTSPIRAD schilderijen, tekeningen en zeefdrukken. Mira Mirino (Breda) maakt een kleine installatie, waarschijnlijk met een spiegel, haar uitgangspunt: zelfbeeld en zelfreflectie. Pieter Jonker (Oosterhout) stort de ruimte vol met kleine en grotere attributen die hij voornamelijk verkrijgt uit kringloopcentrum Stichting Hergebruik waar hij vrijelijk uit mag pakken. Femma de Ruiter (Groningen) een combinatie van ruimtelijk, schilderijen, zeefdrukken en foto’s. Waaronder waarschijnlijk portretten van vluchtelingen en een fotoserie over het ‘platteland’. Astrid Mulder (Groningen) toont kleine en iets grotere tekeningen. Heel fantasierijk, mooi getekend, een soort sprookjeswereld als in een droom. fascinerend in elk detail.
Pieter Jonker uitgelicht:Met zijn aangeboren verzet tegen autoriteit en de neiging van mensen de dingen te snel te duiden en daarmee in een hokje te plaatsen, schoffelt conceptueel kunstenaar, Pieter Jonker, in zijn 2- en 3-dimensionale objecten consequent alle schijnbaar vaststaande zaken onderuit: “Niets is wat het is ”. Hij wordt o.a. geïnspireerd door de Franse beeldendkunstenaarMarcel Duchamp (1887-1968), maar ook door alles wat er om hem heen gebeurt. Hij zet zijn eigen werkelijkheid in elkaar.
Wieger Douma uitgelicht: Tijdens een drie jaar lange wereldreis op de fiets, waarin hij heel wat landen doorkruiste, waaronder Turkije, Iran, Oezbekistan, Indonesie, Australie, Nieuw Zeeland en nog veel meer (zie www.bikepunks.blogspot.nl), legde Wieger Douma zich voornamelijk toe op tekenen en het tattooëren.Nu hij terug is in Nederland sinds maart 2015, heeft hij kwast, airbrush en spuitbus weer ter hand genomen en werkt hij als voorheen aan autonoom werk en opdrachten. Waaronder op maat gemaakte ontwerpen voor logo's, tattoos, stickers en materiaal voor PR. Daarnaast is hij gespecialiseerd in Airbrush schilderingen waardoor hij in staat is op verzoek unieke muurschilderingen naar wens te maken. Als autonoom beeldend kunstenaar maakt hij olieverf -en airbrush schilderijen en tekeningen. Sinds kort is hij gaan zeefdrukken heeft hij een collectieve zeefdruk werkplaats bij hem thuis in Groningen opgezet. In zijn expositie bij IDFX toont hij grote en kleine olieverfwerken,potlood en inkttekeningen. Ook hangen er vers gezeefdrukte Tshirts waar de hand van de kunstenaar duidelijk op herkenbaar is. De naam Antspirad, de titel waaronder hij zijn werk exposeert, slaat op het feit dat veel inspiratie voortkomt uit het fietsen. De fiets als aandrijvend rad voor de creatieve motor . De vele indrukken en verhalen van de reis zijn terug te vinden in zijn werk. Een andere inspiratie bron is het dierenrijk, en dan met name insecten en reptielen. Er zijn veel metaforen te vinden die slaan op dingen in het dagelijks leven. Zoals de broedplaats van de Komodo Varaan, of de door cordycept bezeten mier. Een leuke ant-hologie, een mooi verhaal of gewoon een goed excuus voor een bruut tattoo ontwerp.
Mira Mirino uitgelicht: Haar expositie bij Spiegelhol afgelopen jaar ( 2015) op het centraal station van Breda ging vooral over zelfbeeld en zelfreflectie. In haar installaties werkt zij dan ook veel met spiegels en licht en maakt gedetailleerde pentekeningen die daar mee te maken hebben. Bij RAAMWERK gaat zij een installatie maken die handelt over haar gebroken zelfbeeld en de vervreemding de zij voelt in een wereld waar zij zich niet thuis of welkom voelt. Met de spiegel als zelfportret. BROKEN 2, WHITE MIRROR en IT’S MY PARTY zijn de titels van de nieuwe werken die zij hierin opneemt naar alle waarschijnlijkheid.
Astrid Mulder uitgelicht: Astrid Mulder, woonachtig in Groningen, groeide op in een nieuwbouwwijk, in één van de eerste huizen die af waren. Op de landerijen om haar huis heen stonden verschillende boerderijen leeg voordat ze gesloopt werden. Daar klom ze door de kapotte ramen naar binnen om te snuffelen tussen overgebleven papieren en spullen. Later toen ze puber was en daar stiekem ging drinken of roken met vrienden, kwamen de fantasierijke spookverhalen naar boven. Vanaf toen heeft ze veel tekeningen, fotoshoots en gedichten gemaakt in die leegstaande panden. Tijdens en na haar studie aan de kunstacademie en masteropleiding werkt ze aan een serie vrij werk over haar avonturen en belevenissen. Ze ziet het zelf als een soort visueel dagboek. De gehele serie is een geromantiseerde wereld vol personages, dieren of antropomorfe wezens die hun eigen weg bewandelen door de modder van
hun biologische moestuinen, lekkende oude huizen, stinkende werkplaatsen, mooie pipowagens, zeilschepen met doe-alsof-piraten, kleine huisjes met houtkachels, grote loodsen met teknomuziek, punk, reggae of huiskamerconcerten met akoestische folkpunk. Ze rijden op bakbrommers, zelfgebouwde fietsen, in grote bussen of oude auto's. Haar motto is om het onbevangen kind te zijn in de grote wereld. Astrid's werk is een ode aan de fantasie en verhalen vertellen.
Femma de Ruiter uitgelicht: Zij is 2de jaars student autonoom beeldende kunst op de kunstacademie Minerva in Groningen. Haar inspiratie haalt zij uit haar dagelijkse leven. In haar werk combineert zij verschillende, vaak alledaagse, gevonden of verzamelde materialen en technieken tot beeld. Vaak gedacht vanuit een maatschappelijk kritisch thema zoals de hedendaagse visie op vluchtelingen. Daarnaast recycled zij materialen tot nieuwe beelden als reactie op onze weggooi maatschappij. Zo laat zij zien dat er ook iets moois kan ontstaan uit wat anderen als
afval zien.